Podlasie – Kiermusy i Twierdza-Osowiec

Kolejny wypad na moje ukochane Podlasie. Tym razem do Kiermus koło Tykocina na jarmark staroci. Jarmark odbywa się w każdą pierwszą niedzielę miesiąca w okolicy Dworek nad Łąkami Teren, na którym rozkładają swoje skarby na sprzedaż różni kolekcjonerzy i nie tylko, jest ogromny. Można tam znaleźć niemal wszystko. Ja szukam generalnie angielskiej porcelany firmy Royal Albert, najchętniej z motywami kwiatowymi. Głównie szukam jednak róż. Szukam też starych szydełkowych serwet robionych ręcznie. Czasami można znaleźć cudeńka. Tym razem moje szczęście do poszukiwania skarbów było zezowate. Nie znalazłam niczego, co by mnie zachwyciło. Tak też bywa! Wobec tego skupiłam się na oglądaniu starej srebrnej biżuterii z okresu PRL. Jakież było moje zdumienie, gdy odkryłam, że już posiadam przepiękne rzeczy, które dostałam w dzieciństwie jako prezenty. Okazuje się, że mój ukochany srebrny pierścionek z niezpominajkami Warmetu, jest traktowany jak biżuteria zabytkowa. Fakt! Ma ponad czterdzieści lat! Kilka innych, które mam w swoich zasobach, również do takich się zaliczają. I smutna refleksja – czy ja też jestem antykiem!!?

20180408_101412

Wejście do Dworku nad Łąkami

Na jarmarku zauroczył mnie fiat 500 – zarówno wyglądem, jak i kolorem. Tylko popatrzcie.

20180408_092402_1

Po jarmarku wizyta w Europejskiej Wsi Bocianiej czy Pentowie, a właściwie w Dwór Pentowo. A tutaj już się dzieje. Część bocianów już wróciła do swoich gniazd. Kolejne dolatują.  Pytanie, ile w tym roku gniazd bocianich będzie zasiedlonych? Bociany robią porządki w gniazdach, żerują – przecież muszą odzyskać siły po locie do domu, a rozlewiska to gwarancja dużej ilości pokarmu. Piękna aura to trzeba też stroszyć piórka. Oczywiście, można też poklekotać z kumplami. Jak ktoś będzie w okolicy to polecam tam zajrzeć.

20180408_104059

Jeden z budynków w Dworze Pentowo

DSC_8610

DSC_8622

DSC_8720

20180408_104203

Wieża widokowa w Europejskiej Wsi Bocianiej

Kolejny etap podróży to oczywiście Biebrzański Park Narodowy. Tym razem upalna niedzielna aura zachęcała do pobytu na świeżym powietrzu. Wybór padł na kładkę na terenie Fortu II Twierdzy-Osowiec Zarzecznego. Nie tylko my wpadliśmy na taki pomysł. Ludzi było mnóstwo, dawno nie widziałam tam takich tłumów. Zaczęliśmy od punktu widokowego na Kanał Rudzki, z którego jest przepiękna panorama na okolicę. Tutaj oczywiście próba obserwacji ptaków, które gdzieś tam się odzywały, ale chyba zajmowały się sobą lub swoimi gniazdami, bo były mniej widzialne, za to słychać je było wszędzie. Po drodze widać częściowo wysadzone w czasie wojen obiekty w Forcie II Zarzecznym Twierdzy-Osowiec.

20180408_121640

Widok z na Kanał Rudzki

20180408_121732

Widok na jeden ze zniszczonych obiektów obwonnych

20180408_122459

DSC_8807

Kładka edukacyjna w Forcie II Zarzecznym

20180408_130222

DSC_8826

Jeden z obiektów obronnych

20180408_131739

Obiad ponownie w Dworze Bartla, gdzie bardzo dobrze karmią.

20180408_153244

Dwór Bartla od widziany z rozlewisk Biebrzy

A potem już wolny przejazd Carską Drogą i zatrzymywanie cudownych wrażeń mijającego dnia. Spotkanie z niewielkim stadkiem gęsi odpoczywających w drodze, chyba nawet w tym samym miejscu co poprzednio.

DSC_8946

Carska Droga

DSC_8994

Dwór Dobarz – widok z Carskiej Drogi

DSC_9040